loading...
همه چیز درباره ابزارآلات
مصطفی جمالی بازدید : 10 شنبه 06 آذر 1400 نظرات (0)

اگرچه ابزار آلات دستی، طراحی بسیار ساده‌ای دارند و برای کارهای خانگی استفاده می‌شوند؛ اما برخی از مدل‌ها برای کارهای حرفه‌ای طراحی شده است. در این مقاله قصد داریم به سراغ معرفی انواع ابزار آلات دستی مهم و پرکاربرد برویم و در نهایت نکات مهم هنگام خرید ابزار آلات دستی را بررسی کنیم.

ابزار آلات دستی تنوع بسیار بالایی دارند و جزو ابزار آلاتی هستند که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. پیچ گوشتی، آچار فرانسه، فازمتر، چکش و … جزو مهم‌ترین ابزار آلات دستی هستند که در هر جعبه ابزار پیدا می‌شوند.

انتخاب ابزار آلات دستی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این امکان را به شما می‌دهد تا در حین کار با ابزار، خسته نشوید و کار را با بهترین کیفیت به اتمام برسانید. تنوع ابزار آلات دستی بسیار بالاست؛ همین موضوع باعث شده است که افراد هنگام خرید و انتخاب ابزار دستی دچار مشکل شوند.

خرید ابزار آلات دستی

خرید ابزار آلات دستی با توجه به تنوع بالای مدل‌ها و برندهایی که این دسته از ابزار آلات دارند، بسیار سخت است. با ورود به یک مغازه ابزار فروشی با انواع مدل‌ها و برندهای ابزار آلات دستی مواجه می‌شود. علاوه بر تنوع مدل‌، قیمت‌ ابزار آلات دستی نیز بسیار متفاوت است.

آچار آلن

آچار آلن جزو آن دسته از ابزارآلات دستی است که در هر جعبه ابزاری پیدا می‌شود. اگر شما هم دستی بر کارهای فنی دارید، قطعا به یک آچار آلن نیاز خواهید داشت. از اچار آلن بیشتر در تعمیر خودرو و لوازم خانگی استفاده می‌شود، اما سایز‌های کوچکتر آن نیز برای تعمیر لپ‌‌تاپ و گوشی موبایل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ابزار به ظاهر ساده، بسیار کاربردی است و تنوع مدل‌ها در آن نیز بسیار بالاست. شاید با شنیدن نام آچار آلن یاد ساده‌ترین مدل آن، یعنی آلن L شکل بیافتید؛ اما باید گفت که آچار آلن نیز تنوع بسیار زیادی دارد و علاوه‌ بر تنوع در سایز، شما می‌توانید انواع مختلف از آچار آلن را تهیه کنید.

تنها کافیست سری به یک فروشگاه ابزار بزنید تا با تنوع بسیار زیاد مدل‌های آچار آلن مواجه شوید. تنوع بالای مدل‌های آچار آلن باعث شده است که انتخاب و خرید این ابزار کمی دشوار به نظر برسد؛ علاوه بر تنوع در مدل، سایز‌ها و جنس بدنه نیز یکی از ملاک‌های مهم انتخاب آچار آلن است.

اگر شما هم قصد خرید آچار آلن برای جعبه ابزار خود را دارید، اما تنوع زیاد آچار آلن انتخاب این محصول را برای شما سخت کرده است و نمی‌دانید کدام مدل برای کار شما مناسب‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاه اینترنتی ابزار کمک بگیرید.

آچار لوله گیر

اگر شما هم در کار نگهداری تاسیسات و تعمیرات لوله و لوله‌ کشی باشید، حتما با آچار لوله‌ گیر مواجه شده‌اید. یکی از ابزارآلات دستی مهم در لوله کشی، آچار لوله گیر است که بسیاری از افراد آن را به عنوان آچار شلاقی نیز می‌شناسند. آچار لوله گیر یکی از مهم‌ترین ابزار دستی برای کار لوله کشی به شمار می‌آید و می‌توان از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که هر لوله کشی نیاز به آن دارد نام برد. به کمک آچار لوله گیر می‌توانید اتصالات لوله مختلف را نگه داشته و از آن برای باز و بسته کردن پیچ اتصالات استفاده کنید.

آچار لوله گیر یا آچار شلاقی یکی از ابزارهای پرکاربرد در لوله کشی به شمار می‌رود. شما می‌توانید به کمک این ابزار، اتصالات مختلف لوله را نگه دارید و پیچ‌ها را به راحتی باز و بسته کنید. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا این کار را به کمک یک آچار فرانسه انجام ندهیم؟ طراحی آچار فرانسه به گونه‌ای نیست که شما بتوانید با آن لوله‌ها را نگه دارید؛ همچنین آچار لوله گیر این امکان را به شما می‌دهد تا با قدرت بیشتری لوله‌ها را نگه دارید و کار کردن با آن بسیار راحت‌تر است.

انبر پرچ

انبر پرچ از ابزارآلات دستی است که دو قطعه از جنس‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. زمانی که انجام عملیات جوشکاری برای اتصال دو قطعه یا پیچ کردن آن‌ها امکان‌پذیر نباشد، می‌توان از انبر پرچ دستی استفاده کرد. برای انجام عمل پرچ به مهره یا میخ نیاز است. برای پرچ کردن، دو قطعه را روی هم قرار داده و با مته مخصوص آن را سوراخ کرده و در آخر یک میخ یا مهره به قطعات وصل کنید. به این صورت که میخ پرچ را درون انبر پرچ بگذارید. سپس انتهای میخ پرچ را وارد سوراخ ایجاد شده کنید و با فشاری که به دسته وارد می‌کنید نقطه مورد نظر را پرچ نمایید. توجه به وزن و ابعاد انبر پرچ از دیگر موارد مهم در خرید انبر پرچ است. برای مصارف خانگی، انبر پرچ با اندازه کوچک و با وزن پایین مناسب می‌باشد. برای تعیین اندازه دسته انبر پرچ به میخ پرچ و نوع کارایی خود دقت کنید. هر چه دسته انبر پرچ بلندتر باشد، کار کردن با انبر پرچ راحت‌تر است.

انبر قفلی

انبر قفلی علاوه بر ویژگی‌های ظاهری که یک انبر معمولی دارد، به پیچی در انتهای اهرم‌ها مجهز شده است که اجازه تنظیم فاصله بین دو فک را می‌دهد. همچنین انبر قفلی (که از ابزارآلات دستی پرکاربرد است) دارای دو دسته هستند که یکی از آنها متحرک و دیگری ثابت است. انبر قفلی در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی وجود دارد و برای هر جعبه ابزار لازم است و کاربرد آنها شامل موارد زیر است:

  • ثابت نگاه داشتن مهره و سرپیچ
  • ثابت نگاه داشتن لوله‌ها در هنگام باز و بسته کردن
  • باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های فرسوده
  • بستن نشتی لوله رادیاتور

در هنگام خرید انبر قفلی به نکاتی باید توجه شود که مهم‌ترین آن توجه به شیارهای موجود در فک آن است. این شیارها نشان‌دهنده‌ی کیفیت انبر قفلی است. انبر قفلی دارای یک پیچ در پایین دسته خود است که برای بستن فک‌های انبر به کار می‌روند. در هنگام خرید به کیفیت فنر انبر قفلی باید توجه شود. انبر قفلی‌هایی که دارای دسته پهن‌تر و یا سیلیکونی هستند، خوش‌دست‌تر بوده و کار با آن‌ها آسان‌تر است.

انبردست

انبردست نیز یکی از ابزار آلات دستی پرکاربرد است. از انبردست برای پیچاندن و نگه داشتن قطعات مختلف استفاده می‌شود؛ برخی از انبردست‌ها مجهز به سیم چین نیز می‌باشند؛ از این رو شما با خرید یک وسیله می‌توانید کاربردهای مختلف از آن داشته باشید. جنس دسته انبردست باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست جای بگیرد و هنگام کار با ابزار، انبردست به راحتی لیز نخورد. طراحی ارگونومیک انبردست این امکان را به شما می‌دهد تا هنگام کار کردن با انبردست، خسته نشوید.

در خرید انبردست باید به یک سری نکات که ما در این راهنمای خرید آورده‌ایم، توجه کنید. به وزن و ابعاد انبردست در حین خرید توجه کنید تا خیلی سنگین نباشد و همچنین ابعادش طوری باشد که در جعبه ابزار به راحتی جا شود و فضای زیادی نگیرد و در عین حال متناسب با نیاز شما باشد. معمولا سایز انبردست را برحسب اینچ بیان می‌کنند و اصولا انبردست‌ها را بر حسب سایز آن‌ها خریداری می‌کنند، برای مثال انبردست 6 اینچ. انبردست در سایزهای مختلفی در بازار موجود است. از انبردست کوچک چون طول دسته آن کوتاه است، برای مواردی که نیاز به وارد کردن نیروی زیادی نیست می‌توان استفاده کرد.

آچار بکس

آچار بکس وسیله‌ای است که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی که دسترسی دیگر آچارها به آن‌ها محدود است و یا نیروی زیادی برای آن‌ها لازم است به کار می‌روند مانند انواع پیچ‌های موتور خودرو و… آچار بکس و ست بکس در صنعت کاربرد وسیعی دارند که مکانیکی اصلی‌ترین آن‌هاست. استفاده از جعبه بکس مزیت های بسیار بیشتری نسبت به استفاده از بکس تکی و آچارهای تکی دارد که اولین مورد آن می‌تواند قیمت جعبه بکس باشد. به دلیل مجموعه بودن انواع سری آچار بکس، جغجغه، دسته بکس، رابط و انواع لقلقه و دیگر ابزارهای موجود در جعبه بکس قیمت تمام شده کلی این ابزارها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

نکته مهم دیگر در خرید جعبه بکس کامل بودن ابزارها و آچارهای موجود داخل هر جعبه بکس است که از سایزهای کوچک سری بکس را شامل می‌شود تا سایزهای بزرگ، چندین مدل رابط و دسته بکس و … که برای خرید این ابزارها به صورت تکی وقت و انرژی بیشتری خواهد برد. مورد بعدی از مزایای خرید جعبه بکس، داشتن جعبه فلزی یا پلاستیکی است که برای نگهداری و حمل و نقل آچارها بسیار مورد نیاز و مورد استفاده است و همچنین جهت جمع آوری و مفقود نشدن آچارها نیز بسیار مورد نیاز است. انواع جعبه بکس و ست بکس در سایزها، درایوها و انواع مختلفی مانند جعبه بکس ستاره ای، جعبه بکس شش گوش، جعبه بکس اینچی، جعبه بکس 12 پر و انواع دیگر جعبه بکس و ست بکس.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 164
  • بازدید کلی : 1,424